Kundeservice

Velkommen til kundeservice

Her kan du lese om våre vilkår, frakt, retur osv. Bruk menyen til venstre.
Dersom du ikke skulle finne det du leter etter, er du alltid velkommen å kontakte oss

Bestilling

Du får tilgang til “Min konto” første gang du gjennomfører et kjøp hos oss. Der finner du informasjon om alle dine ordre. Trenger du å endre adresse, telefonnummer eller andre opplysninger? Det gjør du også under Min konto.


Min ordre

Kan jeg endre eller fjerne min ordre?

Vi kan endre eller fjerne varer fra din ordre dersom den ikke har rukket å bli behandlet på lageret. Kontakt oss da med en gang på webshops@shp-as.no


Er orderen min sendt?

Så fort din bestilling har blitt behandlet av oss får du en ordrebekreftelse på e-post sendt till din registrerte e-postadresse. Når orderen er pakket, får du en e-post med sporingslink fra vår samarbeidspartner UPS.


Hvor er orderen min?

Du kan enkelt spore pakken din via linken du får på e-post.


Når og hvordan får jeg pakken min?

Vår samarbeidspartner UPS leverer til døren og de vil kontakte deg før levering. Dere avtaler en tid som passer. 


Min konto

Gjennom å bli medlem kan du gjennomføre kjøp i vår webshop, lage innkjøpslister og spare varer som favoritter. Under “Min konto” kan du også oppdatere dine opplysninger som blant annet leveringsadresse. Å bli medlem er helt kostnadsfritt.


Jeg ønsker å lage en konto

Du blir automatisk kunde hos oss når du trykker deg videre til kassen. Der fyller du i alle dine personlige opplysninger og velger et passord. Neste gang du handler hos oss kan du enkelt logge deg inn ved å trykke på knappen oppe til høyre som heter “Logg inn”.


Jeg ønsker å lage en konto, men e-postadressen er allerede brukt?

Grunnen til dette er at du allerede har en kundekonto hos oss. Trykk på “Logg inn”, og deretter “Glemt passord”. Her skriver du inn e-postadressen som du prøvde å registrere deg med, så sender vi deg en link  slik at du kan lage et nytt passord.


Jeg ønsker å lage en konto, men e-postadressen er allerede brukt?

Trykk på “Logg inn”, og deretter “Glemt passord”. Fyll siden i din registrerte e-postadresse, så sender vi deg en link hvor du kan lage et nytt passord.


Kan jeg reservere et produkt ved å legge det i handlekurven?

Nei, først når du har gjennomført et kjøp er du sikret at du får varen.

 

Betaling

Hvilke betalingsalternativer kan jeg velge mellom? 

Idag tilbyr vi 3 forskjellige betalingsalternativer:
 
1. Betale med kort
2. Betale med DIBS faktura
3. Betale hos forhandler (NB! Gjelder dersom bestillingen inneholder minst én symaskin).
 

VISA og MASTERCARD

Du kan betale med VISA og Mastercard. Beløpet trekkes fra din konto først når vi har sendt pakken din. Når du velger å betale med kort har vi en standard fraktavgift på 99 NOK dersom du handler for under 1000 NOK. Handler du for over 1000 NOK byr vi på frakten.
 

DIBS Faktura

Du kan enkelt, sikkert og fleksibelt velge å betale med DIBS faktura. Fakturaen blir sendt til din registrerte e-postadresse.

  • Motta dine varer før du betaler
  • 14 dagers betalingsfrist
  • Del opp betalingen som det passer deg
  • Enkelt og sikkert
Vilkår

Når du velger å betale med DIBS Faktura så vil fakturaen sendes via e-post. Betalingsfristen er 14 dager og et fakturagebyr tilkommer. Ved forsinket betaling vil det bli sendt en purring og/eller inkassovarsel, og lovbestemte gebyrer vil påløpe. Fakturaen betaler du til arvato Finance AS som er samarbeidspartneren til DIBS. arvato Finance AS gjennomfører som vanlig en kredittkontroll og for privatpersoner vil levering kun skje til den folkeregistrerte adresse. Kjøperen skal være fylt 18 år. Hvis du er firmakunde vil levering kun skje til den adressen firmaet er registrert. Firmaet skal også være registrert i det land hvor kjøpet foretas. Regler for dør- og fjernsalg gjelder ikke for kjøp i firmaregi.

Del opp betalingen

DIBS tilbyr delbetaling i samarbeid med arvato Finance AS. Du velger selv om du ønsker å betale et angitt  «minstebeløp å betale» på tilsendt månedsfaktura eller betale mer om du heller ønsker det. Du kan når som helst, uten ekstra kostnad, velge å avslutte din delbetaling ved å betale inn hele det resterende kredittbeløpet.

Fullstendige vilkår for delbetaling

1. Hva er Delbetaling?

  • Delbetaling gjør det mulig for deg å betale varen i ditt eget tempo. Innvilget Delbetaling kan benyttes til kjøp i nettbutikken.

2. Hva betyr «minste beløp å betale»?

  • På mottatt månedsfaktura vil det alltid fremkomme ’’minstebeløp å betale’’ som vil være et begrenset beløp av benyttet kreditt. Du står til enhver tid fritt til å betale denne summen eller et høyere beløp.

3. Hvem kan få Delbetaling?

  • Du må være 18 år, ha norsk personnummer og  en adresse i folkeregisteret. Adressen kan ikke være en postboksadresse.
  • Mulighet for Delbetaling er betinget av en tilfredsstillende kredittsjekk. Kredittsjekken vil generere et gjenpartsbrev med dine kredittopplysninger.
  • Dersom faktura eller Delbetaling misligholdes samtykker du i at kredittopplysningene overføres til Gothia AS.

4. Månedsbeløp og aktivering av Delbetaling

  • For å få Delbetaling  må du betale aktiveringsbeløpet  som angitt på mottatt faktura. Når innbetalingen er  registrert   vil du få tilsendt avtale om kreditt som må signeres og returneres i vedlagt svarkonvolutt  innen fristen.  Når signert avtale er registrert vil Delbetalingen opprettes.

5. Betaling

  • Gothia sender deg en faktura hver måned. På månedsfakturaen fremgår ”minste beløp å betale”. Du velger selv om du vil betale det angitte minimumsbeløpet, eller et høyere beløp.
  • Delbetaling løper inntil kredittbeløpet er fullt nedbetalt. Du kan når som helst betale hele din restsaldo til arvato Finance uten at det påløper ytterligere kostnader.

6. Hva koster det?

  • Kostnaden består av et etableringsgebyr og et månedlig administrasjonsgebyr. Etableringskostnaden er en engangsutgift som du betaler når din Delbetaling blir opprettet.
  • I tillegg til dette betaler du en årlig rente på (p.t.) 19,50 % av kredittbeløpet. Renten kapitaliseres hver måned.
  • Representativt eksempel på hva som blir effektiv rente pr. år:
  • Kredittbeløpet er kr. 20 000,-. og betaling skjer hver måned i 12 måneder med en månedsavgift på kr. 25,- og etableringsgebyr på kr. 95,-.
  • Effektiv rente vil være 25,63 % pr. år.
  • Den samlede kredittkostnaden vil være kr. 2 570,-.  Samlet kredittbeløp vil være kr. 22 570,-.

7. Betalingsfrie måneder

  • Du har mulighet til å benytte to betalingsfrie måneder i året. Dersom du ønsker dette kontakt kundeservice pr. email til kundeservice@arvato.com eller pr. telefon til 22 87 89 70.

8. Uteblitt betaling

  • Ved uteblitt betaling vil hele kravet bringes til forfall, og din Delbetaling vil bli avviklet.

9. Informasjon

  • Ønsker du at arvato Finance skal sende deg informasjon om kundeforholdet etc. via email må du krysse av for det i kredittavtalen. I motsatt fall vil dette bli sendt til din folkeregistrerte adresse.
  • Besøk www.dibsfaktura.no for mer informasjon om DIBS Faktura.
  • Du er selvfølgelig velkommen til å ringe til oss hvis du har noen spørsmål. Vårt telefonnummer er 21 55 44 33.

Betale og hente hos forhandler

Dersom ordren din inneholder minst én symaskin, vil du få opp valget “betale hos forhandler” når du går til kassen. Her kan du velge den butikk som passer deg best. Å hente og betale hos forhandler er alltid fraktfritt. Butikken kontakter deg når varene dine er kommet per telefon eller e-post. 


Har orderen min gått igjennom? 

Du får en ordrebekreftelse til din registrerte e-postadresse i det du har gjennomført et godkjent kjøp  hos oss.
 
Dersom du ikke har mottatt en ordrebekreftelse kort tid etter din ordre ble godkjent, kan dette bety at noe har blitt feil med kjøpet. Logg inn på “Min konto” for å se status for din ordre. Gå til “Ordre” og se at din ordre finnes der og at alt ser ok ut.
 
Finner du ikke ordren? Du er alltid velkommen å kontakte oss: webshops@shp-as.no

Kjøpet gikk ikke igjennom, men pengene har blitt reservert på kontoen min? 

Det kan i sjeldne tilfeller skje en reservasjon på din bankkonto til tross for at det oppsto en feil når du la din ordre. Denne reservasjonen slippes i så fall igjen innen 1-5 bankdager. 

Frakt

Sammen med vår samarbeidspartner UPS, er vi glade for å kunne tilby våre kunder levering til døren.


Standard levering med UPS

Leveringsmetoder vi tilbyr:
– Levering til døren med UPS
– Levering til nærmeste forhandler
 

Levering til døren

Levering til døren med vår samarbeidspartner UPS, som vil kontakte deg før levering slik at dere kan finne en tid som passer. 
 
Vi tilbyr alltid fri frakt når du handler for over 1000 NOK, ellers kun 99 NOK.
 
Levering skjer vanligvis innen 2-5 arbeidsdager.
 
Du vil få en link fra UPS slik at du kan spore pakken din. 
 

Levering til forhandler

Dersom du har valgt å hente og betale din bestilling hos en forhandler, valgt av deg i kassen, er det alltid fraktfritt. NB! Du kan velge å hente hos en forhandler, dersom din bestilling inneholder minst én symaskin.
 
Levering til butikken skjer vanligvis innen 2-5 arbeidsdager. 
 
Butikken vil kontakte deg når de har mottat varene dine på enten telefon eller e-post. Du trenger altså ikke å gjøre noe før de kontakter deg.

Hvor er pakken min?

Leveringstiden for standardlevering er 2-5 arbeidsdager, regnet fra dagen etter du la din bestilling. Bestiller du før kl 12:00 hverdager, behandles orderen samme dag og du kan altså regne dagen du bestilte som første dag.
 
Du kan enkelt spore pakken din via linken du får på e-post. 
 
Velger du å hente pakken i din nærmeste butikk, kontakter butikken deg når dine varer kan hentes.

Hvor er ordrebekreftelsen min?

Har du ikke fått din ordrebekreftelse kort tid etter at du la din ordre, kan dette bety at noe er galt med kjøpet. Logg inn på “Min konto” for å se status for din ordre. Gå til “Ordre” og se at din ordre finnes der og at alt ser ok ut.
 
Er noe galt? Du er alltid velkommen å kontakte oss: webshops@shp-as.no

Hvor lang tid tar det før en vare kommer inn på lager igjen?

Våre varer sendes fra fabrikkene i Japan, Thailand og Taiwan. Dette innebærer at vi har en leveringstid på rundt 4 måneder. Vær og uforutsette hendelser kan oppstå, så vi oppfordrer deg til å legge inn e-postadressen din på produktsiden for varen du ønsker å kjøpe. På denne måten får beskjed per e-post med en gang varen finnes å kjøpe i vår nettbutikk igjen. Du kan lese mer om oss og våre produkter her.

Integritetspolicy

Personvernerklæring for SHP AS og ISS AB

 

Behandlingsansvarlig

Daglig leder Jon magne Soløy er på vegne av SHP AS og ISS AB behandlingsansvarlig for selskapets behandling av personopplysninger. 

Personopplysninger som lagres

Vi lagrer følgende personopplysninger om våre kunder

Kunder fra Web butikk;  Navn, adresse, evnt leveringsadresse om avvik mot adresse telefonnummer og e-postadresse og login info. Vi lagrer i tillegg hvilke maskiner eller andre produkter som du har kjøpt.

Nyhetsbrevkunder: Vi lagrer kun din e-post adresse og hva du klikker på

Garantikunder symaskiner: Vi lagrer din kontaktinformasjon, maskinens kjøpsdato, serienummer og modelltype samt pris.

Formål med behandlingen

Vi behandler opplysningene for å kunne gjennomføre våre forpliktelser ovenfor våre forhandlere og direkte kunder.

For nyhetsbrevs kunder benytter vi også opplysningene for å kunne gi deg informasjon og tilbud.

Garantikunder oppbevares for å kunne oppfylle våre garantiforpliktelser. Samt til å ha mulighet til å informere om det skulle dukke opp feil ved maskinene som kunde må få kjennskap til.

Grunnlaget for behandlingen

Informasjon om navn, adresse, telefon, e-postadresse etc.  benyttes for å oppfylle kjøpsavtalen. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningens artikkel Art 6 (b).

Der du har samtykket til det benyttes også opplysningene til å gi deg informasjon, tilbud og service i forbindelse med din påmeldelse av nyhetsbrev eller ditt kjøp via e-post, telefon og SMS. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen Art 6 (a). Du kan når som helst takke nei til å motta slik informasjon fra oss.

Der du har samtykket til det benyttes kjøpshistorikk og adferdsmønster til å gi anbefalinger og reklame spesielt tilpasset deg som bruker. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen Art 6 (a). Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til slik bruk.

Innhenting av personopplysninger

Vi lagrer de personopplysningene du har avgitt på våre nettsider i forbindelse med ditt kjøp eller påmelding til å motta vårt nyhetsbrev.

Vi lagrer også de personopplysningene du har avgitt våre ansatte eller forhandlere i forbindelse med ditt kjøp og utfyllelse av garantikort.

Vi bruker informasjonskapsler/cookies på våre nettsider for å gi deg som besøker siden best kundeopplevelse og service. Lov om elektronisk kommunikasjon krever at vi informerer våre besøkende om bruk av informasjonskapsler (cookies). Les mer om bruk av informasjonskapsler under Cookies.

Utlevering av opplysninger til tredjeparter

Vi vil ikke dele, selge, overføre eller på annen måte utlevere personopplysninger til andre, med mindre vi er rettslig forpliktet til det.  Unntak kan forkomme til speditør for levering av bestilt vare eller til forhandler om du har kontaktet oss direkte uten å gå via denne.

Sletting av personopplysninger

Opplysninger vi etter bokføringsloven er forpliktet til å bevare vil lagres i inntil 5 år, i henhold til lovens krav.  VI lagrer data helt  til du spesifikt ber om at det skal slettes.

Rettigheter for den registrerte

Vi behandler dine personopplysninger i henhold til personopplysningsloven og gjeldende forskrifter. Det gjøres oppmerksom på at du kan kreve innsyn i og flytting av egne personopplysninger, samt kreve retting eller sletting av opplysninger.

Det kan klages til Datatilsynet på behandling i strid med reglene.

informasjonssikkerhet

Vi sikrer dine personopplysninger ved både fysisk og virtuell adgangs- og tilgangskontroll. Ingen ting lagres lokalt på være maskiner.

Henvendelser om hvilke opplysninger som er registrert, retting og sletting kan sende skriftlig til webshops@shp-as.no

 

Betingelser og vilkår

Generelle vilkår og bestemmelser for e-handel


1. Allment

1.1

Disse generelle vilkårene og bestemmelsene («Generelle vilkår») gjelder når du som forbruker ( «Du» eller «Kunden»), legger inn en bestilling via www.janome.no og relaterte sider («Nettstedet»). Avtalen er inngått mellom deg og Scandinavian Home Products AS, organisasjonsnummer 968 350 536 (”SHP”). Detaljert kontaktinformasjon og annen informasjon om SHP finnes på nettstedet. De generelle vilkårene gjelder kun for Kunder som er forbrukere.

1.2

Du må minst være 18 år for å bestille via Nettstedet. SHP godtar i henhold til norsk lovgivning ikke kredittkjøp til personer under 18 år. SHP forbeholder seg retten til å avvise eller endre dine bestillinger (for eksempel hvis du har gitt uriktige personopplysninger og/eller har en historie med manglende gjeldsbetaling).

1.3

SHP skal ikke ha noe ansvar hvis produkter er utsolgt, heller ikke for bilde- eller typografifeil på Nettstedet, for eksempel feil i produktbeskrivelsen eller den tekniske spesifikasjonen, unøyaktige priser og prisjusteringer (som endringer i prisen fra leverandører, valutaendringer) eller uriktig informasjon om hvorvidt et produkt er på lager eller ikke. Janome har rett til å rette opp slike feil og når som helst å endre eller oppdatere informasjonen. Hvis en uriktig pris er oppgitt for et produkt du har bestilt, skal SHP selvsagt informere deg om dette og avvente din godkjenning av den endrede prisen før SHP fortsetter bestillingsprosessen. Alle bilder på Nettstedet skal kun anses som illustrasjoner. Slike illustrasjoner garanterer ikke å gjengi mengden produkter du kommer til å motta eller produktets eksakte utseende, funksjon eller opprinnelse. Janome er ikke ansvarlig for informasjon fra tredjeparter gitt til Nettstedet.

1.4

Nettstedet og alt innholdet der eies av SHP eller dets lisensgivere. Informasjonen er beskyttet av immaterialrettslovgivningen og markedsføringlovgivning. Dette betyr at varemerker, selskapsnavn, produktnavn, bilder og grafikk, design, layout og informasjon om produkter, tjenester og annet innhold ikke tillates kopiert eller brukt uten skriftlig forhåndsamtykke fra SHP.

2. Kontrakter og bestillinger

2.1

For å legge inn en bestilling gjennom Nettstedet må du akseptere de Generelle vilkårene. Ved å akseptere de Generelle vilkårene lover du å etterleve de Generelle vilkårene helt og fullt og erkjenner at du har lest informasjonen om personopplysninger og informasjonskapsler (cookies) og samtykker bruk i samsvar med SHPs Personvernpolicy angitt under.

2.2

En kjøpsavtale er inngått når SHP har bekreftet din bestilling, og du har mottatt en bestillingsbekreftelse fra SHP via e-post. SHP oppfordrer til å oppbevare bestillingsbekreftelsen for eventuelle, fremtidige kontakter med SHPs kundeservice om bestillingen. Du har rett til å kansellere din bestilling inntil den er blitt bekreftet av SHP. Hvis bestillingen kanselleres, skal SHP refundere eventuelle betalinger du eller ditt kredittkortselskap har gjort hva gjelder bestillingen.

3. Kundeinformasjon osv.

3.1

SHP anbefaler at du oppretter en brukerkonto før det foretas kjøp på Nettstedet. Hvis du registrerer din brukerkonto og/eller legger inn en bestilling, vil du bli bedt om å oppgi visse personopplysninger. Du bekrefter at informasjonen som er gitt, er korrekt og fullstendig og er ansvarlig for eventuelle feil i den informasjonen som er gitt. Informasjon om SHP behandling av personopplysninger er gitt i SHPs integritetsbeskyttelse, som utgjør en integrert del av disse Generelle vilkårene.

3.2

Du lover å sørge for at ingen andre enn deg bruker dine innloggingsopplysninger. Du tillates ikke å røpe brukernavnet eller passordet sitt til noen og skal sørge for at eventuell dokumentasjon med informasjon om brukernavn og passord oppbevares slik at uautoriserte personer ikke får tilgang til informasjonen. Du skal uten opphold gi SHP melding hvis det oppstår mistanke om at en uautorisert person har fått tilgang til passordet ditt. Du er ansvarlig for alle kjøp gjort med innloggingsinformasjon din hvis du ikke har gitt slik melding.

3.3

Hvis SHP har mistanke om at du misbruker din brukerkonto eller din innloggingsinformasjon eller på annet vis krenker de Generelle vilkårene, har SHP rett til å blokkere tilgangen til brukerkontoen din. SHP har videre rett til å tildele deg ny innloggingsinformasjon.

Personvernerklæring for SHP AS og ISS AB

 

Behandlingsansvarlig

Daglig leder Jon magne Soløy er på vegne av SHP AS og ISS AB behandlingsansvarlig for selskapets behandling av personopplysninger. 

Personopplysninger som lagres

Vi lagrer følgende personopplysninger om våre kunder

Kunder fra Web butikk;  Navn, adresse, evnt leveringsadresse om avvik mot adresse telefonnummer og e-postadresse og login info. Vi lagrer i tillegg hvilke maskiner eller andre produkter som du har kjøpt.

Nyhetsbrevkunder: Vi lagrer kun din e-post adresse og hva du klikker på

Garantikunder symaskiner: Vi lagrer din kontaktinformasjon, maskinens kjøpsdato, serienummer og modelltype samt pris.

Formål med behandlingen

Vi behandler opplysningene for å kunne gjennomføre våre forpliktelser ovenfor våre forhandlere og direkte kunder.

For nyhetsbrevs kunder benytter vi også opplysningene for å kunne gi deg informasjon og tilbud.

Garantikunder oppbevares for å kunne oppfylle våre garantiforpliktelser. Samt til å ha mulighet til å informere om det skulle dukke opp feil ved maskinene som kunde må få kjennskap til.

Grunnlaget for behandlingen

Informasjon om navn, adresse, telefon, e-postadresse etc.  benyttes for å oppfylle kjøpsavtalen. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningens artikkel Art 6 (b).

Der du har samtykket til det benyttes også opplysningene til å gi deg informasjon, tilbud og service i forbindelse med din påmeldelse av nyhetsbrev eller ditt kjøp via e-post, telefon og SMS. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen Art 6 (a). Du kan når som helst takke nei til å motta slik informasjon fra oss.

Der du har samtykket til det benyttes kjøpshistorikk og adferdsmønster til å gi anbefalinger og reklame spesielt tilpasset deg som bruker. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen Art 6 (a). Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til slik bruk.

Innhenting av personopplysninger

Vi lagrer de personopplysningene du har avgitt på våre nettsider i forbindelse med ditt kjøp eller påmelding til å motta vårt nyhetsbrev.

Vi lagrer også de personopplysningene du har avgitt våre ansatte eller forhandlere i forbindelse med ditt kjøp og utfyllelse av garantikort.

Vi bruker informasjonskapsler/cookies på våre nettsider for å gi deg som besøker siden best kundeopplevelse og service. Lov om elektronisk kommunikasjon krever at vi informerer våre besøkende om bruk av informasjonskapsler (cookies). Les mer om bruk av informasjonskapsler under Cookies.

Utlevering av opplysninger til tredjeparter

Vi vil ikke dele, selge, overføre eller på annen måte utlevere personopplysninger til andre, med mindre vi er rettslig forpliktet til det.  Unntak kan forkomme til speditør for levering av bestilt vare eller til forhandler om du har kontaktet oss direkte uten å gå via denne.

Sletting av personopplysninger

Opplysninger vi etter bokføringsloven er forpliktet til å bevare vil lagres i inntil 5 år, i henhold til lovens krav.  VI lagrer data helt  til du spesifikt ber om at det skal slettes.

Rettigheter for den registrerte

Vi behandler dine personopplysninger i henhold til personopplysningsloven og gjeldende forskrifter. Det gjøres oppmerksom på at du kan kreve innsyn i og flytting av egne personopplysninger, samt kreve retting eller sletting av opplysninger.

Det kan klages til Datatilsynet på behandling i strid med reglene.

informasjonssikkerhet

Vi sikrer dine personopplysninger ved både fysisk og virtuell adgangs- og tilgangskontroll. Ingen ting lagres lokalt på være maskiner.

Henvendelser om hvilke opplysninger som er registrert, retting og sletting kan sende skriftlig til kundeservice@janome.no

 

4. Priser, avgifter og betaling

4.1

Prisene angitt på Nettstedet gjelder for bestillinger lagt inn på Nettstedet. Alle priser er angitt i NOK og er inklusive MVA. Prisene omfatter ikke betalings- og forsendelsesavgifter som gis separat.

4.2

Du kan betale for kjøpet på den måten som er angitt på Nettstedet. Les mer om våre ulike betalingsalternativer og rabatter her. SHP har rett til å debitere deg allerede i forbindelse med bestillingen om du ikke har valgt fakturering eller tilsvarende betalingsmetode, og dette er akseptert av SHP. Ved fakturering eller delbetaling skal SHP eller dets partnere kunne skaffe seg kredittopplysning fra tredjepart. I så fall kommer du til å bli informert tilsvarende. SHP forbeholder seg til enhver tid retten til ikke å tilby alle betalingsmetoder, eventuelt endre betalingsmetode hvis betalingsmetoden du har valgt, av en eller annen grunn ikke fungerer på tidspunktet for oppfyllelsen av bestillingen. Legg merke til at begrensninger i tilgjengelige betalingsmetoder er angitt på Nettstedet.

5. Spesialtilbud

SHP skal fra tid til annen på Nettstedet kunne komme med spesialtilbud som er gunstigere enn de som finnes i disse Generelle vilkårene, for eksempel hva gjelder betaling eller utvidet tilbakekallingsrett. Slike vilkår skal gjelde så lenge spesialtilbudet varer og for de spesifikke produktene som SHP har angitt i forbindelse med dette. Janome forbeholder seg retten til når som helst å trekke slike spesialtilbud tilbake. Ved opphør eller tilbaketrekking av et spesialtilbud skal disse Generelle vilkårene gjelde uten eventuelle endringer. Tilbud på spesifikke produkter på Nettstedet gjelder kun for den begrensede perioden og frem til produktene er utsolgt.

6. Levering og forsendelse

6.1

Produkter på lager leveres normalt innen det antall virkedager som er angitt på Nettstedet. Med mindre noe annet er avtalt (for eksempel i forbindelse med reservering av produkter som ikke finnes på lager), vil levering skje ikke senere enn 30 virkedager etter at Janome skriftlig har bekreftet bestillingen i bestillingsbekreftelsen. Mer informasjon om SHPs levering av produktet og vilkårene for levering er angitt her.

6.2

Den forventede leveringstiden er angitt i bestillingsbekreftelsen, i utsjekkingen og/eller på den aktuelle produktsiden på Nettstedet. Hvis det er leveringsforsinkelse, vil SHP informere deg om dette og vil fortsette å holde kontroll over bestillingen. Med mindre noe annet er uttrykkelig avtalt, og hvis en levering forsinkes mer enn 30 virkedager og ikke skyldes deg som Kunde, har du rett til å kansellere Kjøpet.

6.3

Hvis en pakke skal hentes på et spesifikt leveringssted, må du gjøre det innen det tidsrommet som er angitt i meldingen. Pakker skal normalt hentes personlig med gyldig identifikasjon og bestillingsnummer. Du kommer til å få en melding om levering som angir når og hvor pakken må hentes eller mottas. Meldingen skal kunne gis med e-post, vanlig post, og hvis du har meddelt et mobilnummer, også via telefon eller SMS. SHP har rett til å debitere deg for en avgift på 150 NOK hvis pakken ikke hentes.

7.Angrerett

7.1

Rett til å tilbakekalle

7.1

Når produkter kjøpes på Nettstedet, har du en 14-dagers angrerett i samsvar med gjeldende angrerettlov og forbrukervernlovgivning. Det betyr at du har rett til å kansellere ethvert kjøp ved å gi melding til SHP om dette innen 14 dager fra da du eller din representant mottok det bestilte produktet.

Angreretten gjelder ikke for følgende produkttyper:

a) produkter laget etter din spesifikasjon, eller som ellers har fått en tydelig, individuell karakter,

b) produkter med brutte forseglinger som returneres på grunn av helserelaterte eller hygieniske årsaker (for eksempel undertøy, kosmetikk, badeutstyr, hårføner og lignende produkter, barbersaker, elektriske tannbørster, vekter, elektriske puter og fotbad),

c) et produkt som sannsynligvis forringes eller utløper raskt,

d) audio- eller bildeopptak (for eksempel CD-plater) eller datamaskinprogramvare der forseglingen ble brutt etter leveringen, eller

e) digitalinnhold som er blitt levert på annet vis enn på et fysisk medium (for eksempel datamaskinprogram, applikasjoner, spill, musikk, videoer eller tekster der tilgang skjer ved nedlasting eller strømming).

7.3

Ved å akseptere de Generelle vilkårene, erkjenner og samtykker du at angreretten ikke gjelder for digitalt innhold levert på annet vis enn på et rørlig medium.

7.4

I forbindelse med bestilling av et produkt som angreretten ikke gjelder for, kommer du til å få tydelig informasjon.

7.5

Hvis du ønsker å bruke angreretten, må du, før utløpet av angrefristen, sende en tydelig beskjed til Janome på den måten som er bestemt her. Du må i beskjeden oppgi ditt navn, din adresse og annen relevant informasjon, for eksempel bestillingsreferanse, fakturanummer og navnet på produktet. Hvis du ikke ønsker å bruke den forannevnte beskjeden, kan du bruke standardformularet for angreretten utstedt av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, se link her.

7.6

Hvis du bruker din angrerett, skal du betale for returforsendelseskostnadene og er ansvarlig for produktets tilstand etter at du har mottatt produktet og under returforsendelsen. Produktet skal returneres innen 14 dager fra den datoen SHP fikk melding om at du gjør angreretten gjeldende. Produktet skal sendes godt emballert, i god tilstand og i originalesken og/eller -emballasjen. Eventuelle returer skal sendes til SHP i samsvar med metodene og veiledningene gitt på Nettstedet, som du kan finne her.

7.7

SHP skal tidvis kunne tilby kostnadsfri retur for visse produkter. Hvis det er kostnadsfri retur, er dette angitt på den gjeldende siden for produktet på Nettstedet.

7.8

Hvis du bruker angreretten, skal SHP refundere beløpet du har betalt for produktet inklusive forsendelseskostnader. Eventuelle ekstra forsendelseskostnader som beror på at du velger en annen levering enn standardleveringen SHP tilbyr, er unntatt refusjonen. Ved retur av en del av en bestilling vil forsendelseskostnadene ikke bli refundert. SHP har rett til å trekke fra et beløp fra det beløpet som skal refunderes tilsvarende verdiforringelsen for produktet sammenlignet med produktets originalverdi, hvis og i den grad slik verdiforringelse skyldes at du har håndtert produktet utover det som trengs for å fastslå dets funksjon eller karakteristikker.

7.9

SHP skal tilbakebetale beløpet uten unødig forsinkelse, men ikke senere enn innen 14 dager fra datoen SHP mottok tilbakekallingsmeldingen fra deg. Men SHP skal kunne utsette tilbakebetalingen inntil SHP har mottatt produktet, eller du har levert bevis for at produktet er blitt returnert, for eksempel ved en leveringsbekreftelse. Tilbakebetaling skal skje til deg med den betalingsmetoden som du har valgt med mindre noe annet er avtalt, eller hvis det er noen innsigelse mot slik tilbakebetaling.

8. Særlige vilkår

Som medlem på janome.no får du kun ha ett medlemskap og én konto. Som medlem på janome.no har du mulighet til å motta rabattkoder , som gir rabatterte produkter. Som medlem samtykker du å ikke misbruke dette systemet, for eksempel ved å sende spam. SHP forbeholder seg retten til å avslutte ditt medlemskap om du handler i strid med disse vilkårene.

9. Garanti og klager

9.1

Noen av SHPs produkter er kan hende gjenstand for garantier. Informasjon om henholdsvis eventuell garantiperiode og spesielle bestemmelser om garantier for hvert produkt er fastsatt på Nettstedet eller i disse Generelle vilkårene. Garantier for produkter skal kun dekke opprinnelige produksjonsdefekter og følgelig ikke mulig feil som oppstår ved eller etter mulige, individuelle endringer av produktets funksjon og utseende, for eksempel ombygging, oppgradering eller annen konfigurasjon av produktet. Kundens bestillingsbekreftelse etablerer garantisertifikatet.

9.2

Retten til å fremme en klage gjelder produkter som er defekte i henhold til gjeldene forbrukervernlovgivning. En Kunde som ønsker å gjøre bruk av sin rett til å fremme klage vedrørende et bestilt produkt, skal ved bruk av kontaktinformasjonen som finnes på Nettstedet, kontakte SHP så snart som mulig etter at defekten ble oppdaget. Klager fremmet innen to måneder fra du oppdaget defekten, skal alltid anses å være blitt gitt i rett tid. Du har rett til å fremme en klage på produkter kjøpt på Nettstedet, innen 2 år etter å ha mottatt produktet, eller innen fem år hvis produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år.

9.3

Janome skal bære kostnadene for returfrakten for eventuelle, godkjente klager.

9.4

Straks et produkt som det er fremmet klage på er returnert og klagen godtas, skal SHP refundere deg i samsvar med gjeldende forbrukervernlovgivning. SHP bestreber seg på å gjøre dette innen 30 dager etter at SHP har mottatt klagen, men dette vil kunne bli forsinket avhengig av produkttypen. SHP forbeholder seg retten til å avslå enhver klage hvis produktet i henhold til gjeldende forbrukervernlovgivning viser seg ikke å være defekt. I forbindelse med klager etterlever SHP retningslinjene gitt av Forbrukertvistutvalget.

10. Linker

SHP skal kunne gi linker til andre nettsteder utenfor Janomes kontroll og nettsteder utenfor Janomes kontroll, skal kunne gi linker til Nettstedet. Selv om SHP bestreber seg på å sørge for at SHP kun gir linker til nettsteder som bruker lignende personopplysnings- og sikkerhetsbestemmelser som SHPs Personvernpolicy, er ikke SHP ansvarlig for mulig vern eller konfidensialitet hva gjelder informasjon eller personopplysninger du oppgir på andre nettsteder. Du bør være forsiktig og lese personvernbestemmelsene som gjelder for det aktuelle nettstedet.

11. Force majeure

SHP er ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser forårsaket av forhold utenfor SHPs kontroll, for eksempel generell arbeidstvist, krigshandlinger, brann, lynnedslag, terroristangrep, endrede bestemmelser fra myndighetene, tekniske problemer, defekter i kraft-/tele-/datamaskinkommunikasjoner eller annen kommunikasjon og defekter eller forsinkelser i tjenesten fra underleverandører som skyldes forhold som nevnt foran. Slike forhold skal føre til unntak fra erstatninger og andre tiltak Hvis en slik situasjon skulle oppstå, skal SHP informere deg tilsvarende både i begynnelsen og ved slutten av perioden for den aktuelle situasjonen. Hvis situasjonen har vart i mer enn to måneder, har både du og SHP rett til å avbryte kjøpet med umiddelbar virkning.

12. Endringer i de Generelle vilkårene

SHP forbeholder seg til enhver tid retten til å endre disse Generelle vilkårene. Eventuelle endringer i disse Generelle vilkårene skal publiseres på Nettstedet. Endringer vil gjelde så snart du har akseptert de Generelle vilkårene (i forbindelse med et nytt kjøp, eller mens han/hun ser på Nettstedet), eventuelt 30 dager etter at SHP har informert deg om endringene. Men SHP anbefaler at du jevnlig holder seg oppdatert på Nettstedet for å bli oppmerksom på mulige endringer i de Generelle vilkårene.

13. Utskillelse

Hvis en kompetent domstol, myndighet eller voldgiftsdomstol anser en bestemmelse i denne Avtalen ugyldig eller ugjennomførbar, skal det gjenværende av den bestemmelsen og alle andre bestemmelser fortsatt være gyldig(e) og gjennomførbar(e) så langt gjeldende lovverk tillater. Eventuelle bestemmelser som fastslås å være ugyldige eller ugjennomførbare, skal erstattes med relevant, juridisk veiledning og råd.

14. Gjeldende lovgivning og tvisteløsninger

14.1

Enhver tvist som måtte oppstå skal søkes løst i minnelighet ved drøftelser med Janomes kundetjeneste. Dersom minnelig løsning ikke kan oppnås, skal Janome etterleve beslutningene fra Forbrukertvistutvalget eller tilsvarende myndighet i andre europeiske land.

14.2

En eventuell tvist hva gjelder tolkningen eller anvendelsen av disse Generelle vilkårene skal reguleres av og tolkes i henhold til norsk lovgivning og skal eksklusivt avgjøres av domstolene i Norge.

Retur og bytte

Motsvarer ikke varen dine forventninger? Her finner du informasjon om hvordan du gjør en retur eller et bytte. Tenk på at du har 14 dager på deg å bestemme deg for om du ønsker å beholde dine produkter, regnet fra da du mottok pakken. Det er du som kunde som har ansvar for returen fram til at vi har tatt imot og registrert den, så spar alltid kvitteringen du fikk på postkontoret når du skulle sende tilbake pakken. Det kan noen ganger ta opp til 14 dager for en retur å komme til oss og behandles på lageret.​


Retur

Hvordan gjør jeg en retur?
1. Gi oss beskjed at du ønsker å gjøre en retur. Send en e-post til webshops@shp-as.no og husk at e-posten må inneholde hvilke varer du ønsker å returnere og ordrenumret ditt. Ordrenumret ditt starter med “Ordre#..
2. Sørg for at pakken er ordentlig stengt (symaskiner skal alltid sendes i originalforpakning) og merk den med “Scandinavian Home Products AS, Gråterudveien 2, 3036 DRAMMEN”. Send den fra ditt nærmeste postkontor. Kjøper står for frakt til oss.
3. Vi gir deg beskjed når vi har mottatt din retur og din tilbakebetaling kan du se på din kontoutskrift innen 5 bankdager regnet fra og med dagen du fikk din returbekreftelse fra oss. Tilbakebetalingen gjøres alltid til samme kort som ble brukt ved kjøpet.

Koster det noe å gjøre en retur?
Kjøperen som ønsker å gjøre en retur står for frakten. Frakten spørs på størrelse og vekt og kan enkelt beregnes av personale på ditt nærmeste postkontor.

Har dere tatt imot min retur?
Vi gir deg beskjed per e-post når vi har mottat din retur.

Når får jeg min tilbakebetaling?
Din tilbakebetaling kan du se på din kontoutskrift innen 5 bankdager regnet fra og med dagen du fikk din returbekreftelse fra oss. Tilbakebetalingen gjøres alltid til samme kort som ble brukt ved kjøpet.

Bytte
 
Hvordan gjør jeg et bytte?
1. Gi oss beskjed om at du ønsker å gjøre et bytte. Send oss en e-post til webshops@shp-as.no og husk at e-posten må inneholde hvilke varer du ønsker å bytte og ordrenumret ditt. Ordrenumret ditt starter med “Ordre#…” og du finner det på ordrebekreftelsen din.
2. Sørg for at pakken er ordentlig lukket (symaskiner sendes alltid i originalforpakning) og merk den med “Scandinavian Home Products AS, Gråterudveien 2, 3036 DRAMMEN“. Send pakken fra ditt nærmeste postkontor. Kjøper står for frakt til oss.
3. Vi gir deg beskjed når vi har mottatt pakken og eventuell tilbakebetaling kan du se på din kontoutskrift innen 5 bankdager regnet fra og med dagen du fikk din bekreftelse fra oss. Tilbakebetalingen gjøres alltid til samme kort som ble brukt ved kjøpet. 
4. Du trenger å lage en helt ny bestilling med de varer du ønsker å bytte til.

Reklamasjon

 
Min reklamasjonsrett
Garanti for varer dekkes kun av fabrikasjonsfeil, og dermed ikke feil som oppstår ved eller etter en egen forandring av varens funksjon og utseende, såsom ombygging, oppgradering eller annen konfigurering av varen. Les mer om reklamasjon og garanti under våre vilkår her.

Forsikring
Janome.no forsikrer din pakke dersom den skulle forsvinne eller skades på vei til deg. Dersom forpakningen er skadet eller har forsvunnet, kan du lese mer nedenfor om hva du skal gjøre.
 
En eller flere produkter mangler
Dersom en eller flere produkter mangler i forhold til ordre/leveringsbekreftelse har vi egne rutiner for å håndtere dette så raskt som mulig.
1. Send en e-post til webshops@shp-as.no. Det er viktig at e-posten inneholder følgende informasjon:
– Navnet ditt
– Ordrenummer (starter med “Ordre#..” og du finner det på din ordrebekreftelse og under “Ordre” på Min Konto på janome.no)
– Antall pakker/produkter som savnes
2. Logistikkavdelingen kommer deretter til å arbeide for å finne ut av hva som har skjedd og rette opp i eventuelle feil.


Jeg har mottatt feil vare/varer

Har du mottatt en annen vare/varer annet enn det som angis i din ordrebekreftelse skal du gjøre følgende:
1. Send en e-post til webshops@shp-as.no. Det er viktig at e-posten inneholder følgende informasjon:
– Navnet ditt
– Ordrenummer (starter med “Ordre#..” og du finner det på din ordrebekreftelse og under “Ordre” på Min Konto på janome.no)
– En beskrivelse av hva som er galt
2. Logistikkavdelingen kommer deretter til å arbeide for å finne ut av hva som har skjedd og rette opp i eventuelle feil.

Service og Garanti

Service & Garanti

Janome har 5 års garanti. Vi vil sende deg garantibevis per e-post. Husk å spare ordrebekreftelsen din, da denne også fungerer som kvittering på kjøpet sammen med garantibeviset.


Vi ønsker deg velkommen som bruker av din Janome symaskin!

Vi er glade for at du har valgt vårt produkt. Vi vil at du skal bli fornøyd med maskinen, som er utviklet og produsert med våre høye kvalitetskrav.

Før du bruker maskinen

Før du bruker maskinen, ønsker vi at du leser instruksjonene i manualen nøye

Finn svar og instruksjoner

Gjør det til en vane å ha bruksanvisningen i nærheten av din symaskin så den er lett tilgjengelig når det trengs. Din lokale forhandler er sertifisert for å hjelpe deg. Registrer deg for lokale og nasjonale kurs. Du får mer glede ut av din maskin, jo mer erfaring du får.

5 års utvidet garanti*

For å få 5 års utvidet garanti *, må maskinen være kjøpt fra en av våre registrerte Janome forhandler i Skandinavia, eller her i nettbutikken hos oss. Du må kunne oppvise datert kvittering med store stempel/ordrebekreftelse og maskinen må være registrert hos oss. Den utvidede garantien gjelder fra kjøpsdato, ikke dato for registrering.

Garantien er gyldig

Alle mangler som skyldes produksjonsfeil. Du er ansvarlig for å informere inkjøpsstedet umiddelbart hvis du oppdager en produksjonsfeil. En symaskin krever regelmessig service / vedlikehold, som rengjøring, justeringer, noe smøring. Denne garantien dekker ikke forbruksmateriell som nåler, belter, lyspærer, spolehus, stingplate, etc. Tilfeller av ytre påvirkninger eller misbruk, dekkes ikke av garantien. Eventuelle feil forårsaket av annet enn Janome autoriserte verksteder dekkes ikke av garantien. Garantien gjelder kun for privat bruk.

Maskinfeil

Selv om vi har gjort alt for at maskinen din vil være feilfri, kan det skje at du trenger teknisk assistanse. Du bør alltid ta kontakt med innkjøpsstedet. Dersom det er oss, eller det ikke er mulig å kontakte butikken, ta kontakt oss; Scandinavian Home Products AS via e-post: webshops@shp-as.no. Send med kopi på kvitteringen og serienummer på maskinen (merket på baksiden av maskinen). Hvis det oppstår en feil i garantiperioden og svikten skyldes produksjonsfeil, dekkes kostnadene av garantien. Vi erstatter ikke kostnader forbundet med reise, tapt arbeid eller materialer som har blitt ødelagt.

* Denne garantien er i tillegg til norsk lov under Forbrukerskjøpsloven.

Informasjon om informasjonskapsler/cookies på våre nettsider

En informasjonskapsel, ofte kalt cookie, er en liten tekstfil som lastes ned og lagres på din datamaskin når du åpner en nettside. Dette er en standard teknologi som de aller fleste nettsider bruker. Hensikten med cookies er å forenkle og forbedre surfeopplevelsen for våre besøkende, samt å gi oss statistikk som gjør at vi kan utvikle og forbedre sidene våre.


Enkelte cookies er såkalte “session cookies”. Disse slettes etter endt sesjon, det vil si når du lukker nettleseren din. Andre cookies er “faste”eller såkalte “persistent cookies”. Disse slettes ikke etter endt sesjon, men har en utløpsdato. Faste cookies kan typisk inneholde informasjon om autentisering, lagret handlekurv og menypreferanser. Dette gjør at fremtidige besøk på nettsiden vil være raskere og mer kundetilpasset.

Vi gjør oppmerksom på at Cookies er nødvendig å benytte dersom du skal handle på våre nettsider. Dersom du skrur av cookies vil du miste tilgang til flere funksjoner på våre nettsider. Det betyr bl.a. at du ikke vil kunne registrere deg eller handle. Ved å surfe på våre nettsider aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

I vår nettbutikk bruker vi følgende informasjonskapsler / cookies:

JSESSIONID

JSESSIONID er en standard Java-cookie som lar nettserveren forbedre din nettopplevelse ved å huske dine handlinger og valg på sidene.

Dette er en session cookie som slettes når du lukker nettleseren.

_utma, _utmb, _utmc, _utmz

For å analysere trafikken på våre nettsider benytter vi oss av disse “Google analytics cookies”. De samler inn data for å gi statistikk som hjelper oss å forbedre nettsidene våre. Vi samler inn denne informasjonen på en måte som ikke identifiserer noen. Vi prøver ikke å finne identiteten til dem som besøker nettsiden vår, og vi forbinder ingen data som er samlet fra dette nettstedet med noen personlig identifiserbar informasjon fra andre kilder.

Cookieinfo

Cookieinfo er en cookie som benyttes for å skjule informasjons- pop-up for de av dere som har trykket “lukk”.

Dette er en “persistent cookie” som slettes etter 90 dager.

Deaktivere og slette cookies

I alle nettlesere kan du bestemme om du ønsker å akseptere cookies automatisk eller ikke. Du har også muligheter til å slette cookies når du måtte ønske. 

Hvordan du fjerner cookies avhenger i hvilken webleser du bruker. Dersom du bruker en PC, kan cookies fjernes ved hjelp av [CTRL]+[SHIFT]+[Delete]. 

Dersom dette ikke fungerer, eller dersom du bruker en MAC, trykk på linken for den webleser som du bruker:

Internet Explorer

Mozilla Firefox

Google Chrome

Safari