Kundeservice

Velkommen til kundeservice!

Her kan du lese om våre vilkår, frakt og retur osv. Bruk menyen til venstre.
Vi håper du finner det du leter etter, eller du er alltid velkommen til å kontakte oss

Integritetspolicy

Personvernerklæring for SHP AS og ISS AB

 

Behandlingsansvarlig

Daglig leder Jon magne Soløy er på vegne av SHP AS og ISS AB behandlingsansvarlig for selskapets behandling av personopplysninger. 

Personopplysninger som lagres

Vi lagrer følgende personopplysninger om våre kunder

Kunder fra Web butikk;  Navn, adresse, evnt leveringsadresse om avvik mot adresse telefonnummer og e-postadresse og login info. Vi lagrer i tillegg hvilke maskiner eller andre produkter som du har kjøpt.

Nyhetsbrevkunder: Vi lagrer kun din e-post adresse og hva du klikker på

Garantikunder symaskiner: Vi lagrer din kontaktinformasjon, maskinens kjøpsdato, serienummer og modelltype samt pris.

Formål med behandlingen

Vi behandler opplysningene for å kunne gjennomføre våre forpliktelser ovenfor våre forhandlere og direkte kunder.

For nyhetsbrevs kunder benytter vi også opplysningene for å kunne gi deg informasjon og tilbud.

Garantikunder oppbevares for å kunne oppfylle våre garantiforpliktelser. Samt til å ha mulighet til å informere om det skulle dukke opp feil ved maskinene som kunde må få kjennskap til.

Grunnlaget for behandlingen

Informasjon om navn, adresse, telefon, e-postadresse etc.  benyttes for å oppfylle kjøpsavtalen. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningens artikkel Art 6 (b).

Der du har samtykket til det benyttes også opplysningene til å gi deg informasjon, tilbud og service i forbindelse med din påmeldelse av nyhetsbrev eller ditt kjøp via e-post, telefon og SMS. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen Art 6 (a). Du kan når som helst takke nei til å motta slik informasjon fra oss.

Der du har samtykket til det benyttes kjøpshistorikk og adferdsmønster til å gi anbefalinger og reklame spesielt tilpasset deg som bruker. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen Art 6 (a). Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til slik bruk.

Innhenting av personopplysninger

Vi lagrer de personopplysningene du har avgitt på våre nettsider i forbindelse med ditt kjøp eller påmelding til å motta vårt nyhetsbrev.

Vi lagrer også de personopplysningene du har avgitt våre ansatte eller forhandlere i forbindelse med ditt kjøp og utfyllelse av garantikort.

Vi bruker informasjonskapsler/cookies på våre nettsider for å gi deg som besøker siden best kundeopplevelse og service. Lov om elektronisk kommunikasjon krever at vi informerer våre besøkende om bruk av informasjonskapsler (cookies). Les mer om bruk av informasjonskapsler under Cookies.

Utlevering av opplysninger til tredjeparter

Vi vil ikke dele, selge, overføre eller på annen måte utlevere personopplysninger til andre, med mindre vi er rettslig forpliktet til det.  Unntak kan forkomme til speditør for levering av bestilt vare eller til forhandler om du har kontaktet oss direkte uten å gå via denne.

Sletting av personopplysninger

Opplysninger vi etter bokføringsloven er forpliktet til å bevare vil lagres i inntil 5 år, i henhold til lovens krav.  VI lagrer data helt  til du spesifikt ber om at det skal slettes.

Rettigheter for den registrerte

Vi behandler dine personopplysninger i henhold til personopplysningsloven og gjeldende forskrifter. Det gjøres oppmerksom på at du kan kreve innsyn i og flytting av egne personopplysninger, samt kreve retting eller sletting av opplysninger.

Det kan klages til Datatilsynet på behandling i strid med reglene.

informasjonssikkerhet

Vi sikrer dine personopplysninger ved både fysisk og virtuell adgangs- og tilgangskontroll. Ingen ting lagres lokalt på være maskiner.

Henvendelser om hvilke opplysninger som er registrert, retting og sletting kan sende skriftlig til kundeservice@janome.no

 

Betingelser og vilkår

Generelle vilkår og bestemmelser for e-handel


1. Allment

1.1

Disse generelle vilkårene og bestemmelsene («Generelle vilkår») gjelder når du som forbruker ( «Du» eller «Kunden»), legger inn en bestilling via www.janome.no og relaterte sider («Nettstedet»). Avtalen er inngått mellom deg og Scandinavian Home Products AS, organisasjonsnummer 968 350 536 (”SHP”). Detaljert kontaktinformasjon og annen informasjon om SHP finnes på nettstedet. De generelle vilkårene gjelder kun for Kunder som er forbrukere.

1.2

Du må minst være 18 år for å bestille via Nettstedet. SHP godtar i henhold til norsk lovgivning ikke kredittkjøp til personer under 18 år. SHP forbeholder seg retten til å avvise eller endre dine bestillinger (for eksempel hvis du har gitt uriktige personopplysninger og/eller har en historie med manglende gjeldsbetaling).

1.3

SHP skal ikke ha noe ansvar hvis produkter er utsolgt, heller ikke for bilde- eller typografifeil på Nettstedet, for eksempel feil i produktbeskrivelsen eller den tekniske spesifikasjonen, unøyaktige priser og prisjusteringer (som endringer i prisen fra leverandører, valutaendringer) eller uriktig informasjon om hvorvidt et produkt er på lager eller ikke. Janome har rett til å rette opp slike feil og når som helst å endre eller oppdatere informasjonen. Hvis en uriktig pris er oppgitt for et produkt du har bestilt, skal SHP selvsagt informere deg om dette og avvente din godkjenning av den endrede prisen før SHP fortsetter bestillingsprosessen. Alle bilder på Nettstedet skal kun anses som illustrasjoner. Slike illustrasjoner garanterer ikke å gjengi mengden produkter du kommer til å motta eller produktets eksakte utseende, funksjon eller opprinnelse. Janome er ikke ansvarlig for informasjon fra tredjeparter gitt til Nettstedet.

1.4

Nettstedet og alt innholdet der eies av SHP eller dets lisensgivere. Informasjonen er beskyttet av immaterialrettslovgivningen og markedsføringlovgivning. Dette betyr at varemerker, selskapsnavn, produktnavn, bilder og grafikk, design, layout og informasjon om produkter, tjenester og annet innhold ikke tillates kopiert eller brukt uten skriftlig forhåndsamtykke fra SHP.

2. Kontrakter og bestillinger

2.1

For å legge inn en bestilling gjennom Nettstedet må du akseptere de Generelle vilkårene. Ved å akseptere de Generelle vilkårene lover du å etterleve de Generelle vilkårene helt og fullt og erkjenner at du har lest informasjonen om personopplysninger og informasjonskapsler (cookies) og samtykker bruk i samsvar med SHPs Personvernpolicy angitt under.

2.2

En kjøpsavtale er inngått når SHP har bekreftet din bestilling, og du har mottatt en bestillingsbekreftelse fra SHP via e-post. SHP oppfordrer til å oppbevare bestillingsbekreftelsen for eventuelle, fremtidige kontakter med SHPs kundeservice om bestillingen. Du har rett til å kansellere din bestilling inntil den er blitt bekreftet av SHP. Hvis bestillingen kanselleres, skal SHP refundere eventuelle betalinger du eller ditt kredittkortselskap har gjort hva gjelder bestillingen.

3. Kundeinformasjon osv.

3.1

SHP anbefaler at du oppretter en brukerkonto før det foretas kjøp på Nettstedet. Hvis du registrerer din brukerkonto og/eller legger inn en bestilling, vil du bli bedt om å oppgi visse personopplysninger. Du bekrefter at informasjonen som er gitt, er korrekt og fullstendig og er ansvarlig for eventuelle feil i den informasjonen som er gitt. Informasjon om SHP behandling av personopplysninger er gitt i SHPs integritetsbeskyttelse, som utgjør en integrert del av disse Generelle vilkårene.

3.2

Du lover å sørge for at ingen andre enn deg bruker dine innloggingsopplysninger. Du tillates ikke å røpe brukernavnet eller passordet sitt til noen og skal sørge for at eventuell dokumentasjon med informasjon om brukernavn og passord oppbevares slik at uautoriserte personer ikke får tilgang til informasjonen. Du skal uten opphold gi SHP melding hvis det oppstår mistanke om at en uautorisert person har fått tilgang til passordet ditt. Du er ansvarlig for alle kjøp gjort med innloggingsinformasjon din hvis du ikke har gitt slik melding.

3.3

Hvis SHP har mistanke om at du misbruker din brukerkonto eller din innloggingsinformasjon eller på annet vis krenker de Generelle vilkårene, har SHP rett til å blokkere tilgangen til brukerkontoen din. SHP har videre rett til å tildele deg ny innloggingsinformasjon.

Personvernerklæring for SHP AS og ISS AB

 

Behandlingsansvarlig

Daglig leder Jon magne Soløy er på vegne av SHP AS og ISS AB behandlingsansvarlig for selskapets behandling av personopplysninger. 

Personopplysninger som lagres

Vi lagrer følgende personopplysninger om våre kunder

Kunder fra Web butikk;  Navn, adresse, evnt leveringsadresse om avvik mot adresse telefonnummer og e-postadresse og login info. Vi lagrer i tillegg hvilke maskiner eller andre produkter som du har kjøpt.

Nyhetsbrevkunder: Vi lagrer kun din e-post adresse og hva du klikker på

Garantikunder symaskiner: Vi lagrer din kontaktinformasjon, maskinens kjøpsdato, serienummer og modelltype samt pris.

Formål med behandlingen

Vi behandler opplysningene for å kunne gjennomføre våre forpliktelser ovenfor våre forhandlere og direkte kunder.

For nyhetsbrevs kunder benytter vi også opplysningene for å kunne gi deg informasjon og tilbud.

Garantikunder oppbevares for å kunne oppfylle våre garantiforpliktelser. Samt til å ha mulighet til å informere om det skulle dukke opp feil ved maskinene som kunde må få kjennskap til.

Grunnlaget for behandlingen

Informasjon om navn, adresse, telefon, e-postadresse etc.  benyttes for å oppfylle kjøpsavtalen. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningens artikkel Art 6 (b).

Der du har samtykket til det benyttes også opplysningene til å gi deg informasjon, tilbud og service i forbindelse med din påmeldelse av nyhetsbrev eller ditt kjøp via e-post, telefon og SMS. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen Art 6 (a). Du kan når som helst takke nei til å motta slik informasjon fra oss.

Der du har samtykket til det benyttes kjøpshistorikk og adferdsmønster til å gi anbefalinger og reklame spesielt tilpasset deg som bruker. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen Art 6 (a). Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til slik bruk.

Innhenting av personopplysninger

Vi lagrer de personopplysningene du har avgitt på våre nettsider i forbindelse med ditt kjøp eller påmelding til å motta vårt nyhetsbrev.

Vi lagrer også de personopplysningene du har avgitt våre ansatte eller forhandlere i forbindelse med ditt kjøp og utfyllelse av garantikort.

Vi bruker informasjonskapsler/cookies på våre nettsider for å gi deg som besøker siden best kundeopplevelse og service. Lov om elektronisk kommunikasjon krever at vi informerer våre besøkende om bruk av informasjonskapsler (cookies). Les mer om bruk av informasjonskapsler under Cookies.

Utlevering av opplysninger til tredjeparter

Vi vil ikke dele, selge, overføre eller på annen måte utlevere personopplysninger til andre, med mindre vi er rettslig forpliktet til det.  Unntak kan forkomme til speditør for levering av bestilt vare eller til forhandler om du har kontaktet oss direkte uten å gå via denne.

Sletting av personopplysninger

Opplysninger vi etter bokføringsloven er forpliktet til å bevare vil lagres i inntil 5 år, i henhold til lovens krav.  VI lagrer data helt  til du spesifikt ber om at det skal slettes.

Rettigheter for den registrerte

Vi behandler dine personopplysninger i henhold til personopplysningsloven og gjeldende forskrifter. Det gjøres oppmerksom på at du kan kreve innsyn i og flytting av egne personopplysninger, samt kreve retting eller sletting av opplysninger.

Det kan klages til Datatilsynet på behandling i strid med reglene.

informasjonssikkerhet

Vi sikrer dine personopplysninger ved både fysisk og virtuell adgangs- og tilgangskontroll. Ingen ting lagres lokalt på være maskiner.

Henvendelser om hvilke opplysninger som er registrert, retting og sletting kan sende skriftlig til kundeservice@janome.no

 

4. Priser, avgifter og betaling

4.1

Prisene angitt på Nettstedet gjelder for bestillinger lagt inn på Nettstedet. Alle priser er angitt i NOK og er inklusive MVA. Prisene omfatter ikke betalings- og forsendelsesavgifter som gis separat.

4.2

Du kan betale for kjøpet på den måten som er angitt på Nettstedet. Les mer om våre ulike betalingsalternativer og rabatter her. SHP har rett til å debitere deg allerede i forbindelse med bestillingen om du ikke har valgt fakturering eller tilsvarende betalingsmetode, og dette er akseptert av SHP. Ved fakturering eller delbetaling skal SHP eller dets partnere kunne skaffe seg kredittopplysning fra tredjepart. I så fall kommer du til å bli informert tilsvarende. SHP forbeholder seg til enhver tid retten til ikke å tilby alle betalingsmetoder, eventuelt endre betalingsmetode hvis betalingsmetoden du har valgt, av en eller annen grunn ikke fungerer på tidspunktet for oppfyllelsen av bestillingen. Legg merke til at begrensninger i tilgjengelige betalingsmetoder er angitt på Nettstedet.

5. Spesialtilbud

SHP skal fra tid til annen på Nettstedet kunne komme med spesialtilbud som er gunstigere enn de som finnes i disse Generelle vilkårene, for eksempel hva gjelder betaling eller utvidet tilbakekallingsrett. Slike vilkår skal gjelde så lenge spesialtilbudet varer og for de spesifikke produktene som SHP har angitt i forbindelse med dette. Janome forbeholder seg retten til når som helst å trekke slike spesialtilbud tilbake. Ved opphør eller tilbaketrekking av et spesialtilbud skal disse Generelle vilkårene gjelde uten eventuelle endringer. Tilbud på spesifikke produkter på Nettstedet gjelder kun for den begrensede perioden og frem til produktene er utsolgt.

6. Levering og forsendelse

6.1

Produkter på lager leveres normalt innen det antall virkedager som er angitt på Nettstedet. Med mindre noe annet er avtalt (for eksempel i forbindelse med reservering av produkter som ikke finnes på lager), vil levering skje ikke senere enn 30 virkedager etter at Janome skriftlig har bekreftet bestillingen i bestillingsbekreftelsen. Mer informasjon om SHPs levering av produktet og vilkårene for levering er angitt her.

6.2

Den forventede leveringstiden er angitt i bestillingsbekreftelsen, i utsjekkingen og/eller på den aktuelle produktsiden på Nettstedet. Hvis det er leveringsforsinkelse, vil SHP informere deg om dette og vil fortsette å holde kontroll over bestillingen. Med mindre noe annet er uttrykkelig avtalt, og hvis en levering forsinkes mer enn 30 virkedager og ikke skyldes deg som Kunde, har du rett til å kansellere Kjøpet.

6.3

Hvis en pakke skal hentes på et spesifikt leveringssted, må du gjøre det innen det tidsrommet som er angitt i meldingen. Pakker skal normalt hentes personlig med gyldig identifikasjon og bestillingsnummer. Du kommer til å få en melding om levering som angir når og hvor pakken må hentes eller mottas. Meldingen skal kunne gis med e-post, vanlig post, og hvis du har meddelt et mobilnummer, også via telefon eller SMS. SHP har rett til å debitere deg for en avgift på 150 NOK hvis pakken ikke hentes.

7.Angrerett

7.1

Rett til å tilbakekalle

7.1

Når produkter kjøpes på Nettstedet, har du en 14-dagers angrerett i samsvar med gjeldende angrerettlov og forbrukervernlovgivning. Det betyr at du har rett til å kansellere ethvert kjøp ved å gi melding til SHP om dette innen 14 dager fra da du eller din representant mottok det bestilte produktet.

Angreretten gjelder ikke for følgende produkttyper:

a) produkter laget etter din spesifikasjon, eller som ellers har fått en tydelig, individuell karakter,

b) produkter med brutte forseglinger som returneres på grunn av helserelaterte eller hygieniske årsaker (for eksempel undertøy, kosmetikk, badeutstyr, hårføner og lignende produkter, barbersaker, elektriske tannbørster, vekter, elektriske puter og fotbad),

c) et produkt som sannsynligvis forringes eller utløper raskt,

d) audio- eller bildeopptak (for eksempel CD-plater) eller datamaskinprogramvare der forseglingen ble brutt etter leveringen, eller

e) digitalinnhold som er blitt levert på annet vis enn på et fysisk medium (for eksempel datamaskinprogram, applikasjoner, spill, musikk, videoer eller tekster der tilgang skjer ved nedlasting eller strømming).

7.3

Ved å akseptere de Generelle vilkårene, erkjenner og samtykker du at angreretten ikke gjelder for digitalt innhold levert på annet vis enn på et rørlig medium.

7.4

I forbindelse med bestilling av et produkt som angreretten ikke gjelder for, kommer du til å få tydelig informasjon.

7.5

Hvis du ønsker å bruke angreretten, må du, før utløpet av angrefristen, sende en tydelig beskjed til Janome på den måten som er bestemt her. Du må i beskjeden oppgi ditt navn, din adresse og annen relevant informasjon, for eksempel bestillingsreferanse, fakturanummer og navnet på produktet. Hvis du ikke ønsker å bruke den forannevnte beskjeden, kan du bruke standardformularet for angreretten utstedt av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, se link her.

7.6

Hvis du bruker din angrerett, skal du betale for returforsendelseskostnadene og er ansvarlig for produktets tilstand etter at du har mottatt produktet og under returforsendelsen. Produktet skal returneres innen 14 dager fra den datoen SHP fikk melding om at du gjør angreretten gjeldende. Produktet skal sendes godt emballert, i god tilstand og i originalesken og/eller -emballasjen. Eventuelle returer skal sendes til SHP i samsvar med metodene og veiledningene gitt på Nettstedet, som du kan finne her.

7.7

SHP skal tidvis kunne tilby kostnadsfri retur for visse produkter. Hvis det er kostnadsfri retur, er dette angitt på den gjeldende siden for produktet på Nettstedet.

7.8

Hvis du bruker angreretten, skal SHP refundere beløpet du har betalt for produktet inklusive forsendelseskostnader. Eventuelle ekstra forsendelseskostnader som beror på at du velger en annen levering enn standardleveringen SHP tilbyr, er unntatt refusjonen. Ved retur av en del av en bestilling vil forsendelseskostnadene ikke bli refundert. SHP har rett til å trekke fra et beløp fra det beløpet som skal refunderes tilsvarende verdiforringelsen for produktet sammenlignet med produktets originalverdi, hvis og i den grad slik verdiforringelse skyldes at du har håndtert produktet utover det som trengs for å fastslå dets funksjon eller karakteristikker.

7.9

SHP skal tilbakebetale beløpet uten unødig forsinkelse, men ikke senere enn innen 14 dager fra datoen SHP mottok tilbakekallingsmeldingen fra deg. Men SHP skal kunne utsette tilbakebetalingen inntil SHP har mottatt produktet, eller du har levert bevis for at produktet er blitt returnert, for eksempel ved en leveringsbekreftelse. Tilbakebetaling skal skje til deg med den betalingsmetoden som du har valgt med mindre noe annet er avtalt, eller hvis det er noen innsigelse mot slik tilbakebetaling.

8. Særlige vilkår

Som medlem på janome.no får du kun ha ett medlemskap og én konto. Som medlem på janome.no har du mulighet til å motta rabattkoder , som gir rabatterte produkter. Som medlem samtykker du å ikke misbruke dette systemet, for eksempel ved å sende spam. SHP forbeholder seg retten til å avslutte ditt medlemskap om du handler i strid med disse vilkårene.

9. Garanti og klager

9.1

Noen av SHPs produkter er kan hende gjenstand for garantier. Informasjon om henholdsvis eventuell garantiperiode og spesielle bestemmelser om garantier for hvert produkt er fastsatt på Nettstedet eller i disse Generelle vilkårene. Garantier for produkter skal kun dekke opprinnelige produksjonsdefekter og følgelig ikke mulig feil som oppstår ved eller etter mulige, individuelle endringer av produktets funksjon og utseende, for eksempel ombygging, oppgradering eller annen konfigurasjon av produktet. Kundens bestillingsbekreftelse etablerer garantisertifikatet.

9.2

Retten til å fremme en klage gjelder produkter som er defekte i henhold til gjeldene forbrukervernlovgivning. En Kunde som ønsker å gjøre bruk av sin rett til å fremme klage vedrørende et bestilt produkt, skal ved bruk av kontaktinformasjonen som finnes på Nettstedet, kontakte SHP så snart som mulig etter at defekten ble oppdaget. Klager fremmet innen to måneder fra du oppdaget defekten, skal alltid anses å være blitt gitt i rett tid. Du har rett til å fremme en klage på produkter kjøpt på Nettstedet, innen 2 år etter å ha mottatt produktet, eller innen fem år hvis produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år.

9.3

Janome skal bære kostnadene for returfrakten for eventuelle, godkjente klager.

9.4

Straks et produkt som det er fremmet klage på er returnert og klagen godtas, skal SHP refundere deg i samsvar med gjeldende forbrukervernlovgivning. SHP bestreber seg på å gjøre dette innen 30 dager etter at SHP har mottatt klagen, men dette vil kunne bli forsinket avhengig av produkttypen. SHP forbeholder seg retten til å avslå enhver klage hvis produktet i henhold til gjeldende forbrukervernlovgivning viser seg ikke å være defekt. I forbindelse med klager etterlever SHP retningslinjene gitt av Forbrukertvistutvalget.

10. Linker

SHP skal kunne gi linker til andre nettsteder utenfor Janomes kontroll og nettsteder utenfor Janomes kontroll, skal kunne gi linker til Nettstedet. Selv om SHP bestreber seg på å sørge for at SHP kun gir linker til nettsteder som bruker lignende personopplysnings- og sikkerhetsbestemmelser som SHPs Personvernpolicy, er ikke SHP ansvarlig for mulig vern eller konfidensialitet hva gjelder informasjon eller personopplysninger du oppgir på andre nettsteder. Du bør være forsiktig og lese personvernbestemmelsene som gjelder for det aktuelle nettstedet.

11. Force majeure

SHP er ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser forårsaket av forhold utenfor SHPs kontroll, for eksempel generell arbeidstvist, krigshandlinger, brann, lynnedslag, terroristangrep, endrede bestemmelser fra myndighetene, tekniske problemer, defekter i kraft-/tele-/datamaskinkommunikasjoner eller annen kommunikasjon og defekter eller forsinkelser i tjenesten fra underleverandører som skyldes forhold som nevnt foran. Slike forhold skal føre til unntak fra erstatninger og andre tiltak Hvis en slik situasjon skulle oppstå, skal SHP informere deg tilsvarende både i begynnelsen og ved slutten av perioden for den aktuelle situasjonen. Hvis situasjonen har vart i mer enn to måneder, har både du og SHP rett til å avbryte kjøpet med umiddelbar virkning.

12. Endringer i de Generelle vilkårene

SHP forbeholder seg til enhver tid retten til å endre disse Generelle vilkårene. Eventuelle endringer i disse Generelle vilkårene skal publiseres på Nettstedet. Endringer vil gjelde så snart du har akseptert de Generelle vilkårene (i forbindelse med et nytt kjøp, eller mens han/hun ser på Nettstedet), eventuelt 30 dager etter at SHP har informert deg om endringene. Men SHP anbefaler at du jevnlig holder seg oppdatert på Nettstedet for å bli oppmerksom på mulige endringer i de Generelle vilkårene.

13. Utskillelse

Hvis en kompetent domstol, myndighet eller voldgiftsdomstol anser en bestemmelse i denne Avtalen ugyldig eller ugjennomførbar, skal det gjenværende av den bestemmelsen og alle andre bestemmelser fortsatt være gyldig(e) og gjennomførbar(e) så langt gjeldende lovverk tillater. Eventuelle bestemmelser som fastslås å være ugyldige eller ugjennomførbare, skal erstattes med relevant, juridisk veiledning og råd.

14. Gjeldende lovgivning og tvisteløsninger

14.1

Enhver tvist som måtte oppstå skal søkes løst i minnelighet ved drøftelser med Janomes kundetjeneste. Dersom minnelig løsning ikke kan oppnås, skal Janome etterleve beslutningene fra Forbrukertvistutvalget eller tilsvarende myndighet i andre europeiske land.

14.2

En eventuell tvist hva gjelder tolkningen eller anvendelsen av disse Generelle vilkårene skal reguleres av og tolkes i henhold til norsk lovgivning og skal eksklusivt avgjøres av domstolene i Norge.

Bestilling

Når du har blitt medlem hos oss får du tilgang til Mine sider. Der finner du informasjon om alle dine ordre; når du bestilte, hvilke produkter du bestilte, hva det kostet og hvilken betalingsmåte du brukte. Du får også en god oversikt over alle produkter du har spart som favoritter. Trenger du å endre adresse, telefonnummer eller andre opplysninger? Det gjør du også under Mine sider!


Min ordre

Kan jeg endre eller fjerne min ordre?

Vi kan endre eller fjerne varer fra din ordre dersom den ikke har rukket å bli behandlet på lageret. Kontakt oss da med en gang på kundeservice@janome.no


Är min order skickad?

Så fort din beställning har behandlats av oss får en orderbekräftelse som ett e-postmeddelande skickat till din registrerade e-postadress. När din order skickas från vårt lager, får du ett nytt e-postmeddelande.


Er min ordre sendt?

Så fort din bestilling har blitt behandlet av oss får du en ordrebekreftelse på e-post til din registrerte e-postadresse. Når din ordre sendes fra vårt lager, får du en ny e-post.


Hvor er ordren min?

Du kan enkelt spore pakken din via linken du får på e-post.


Når og hvordan får jeg pakken min?

Du får en melding på telefon eller e-post når du kan hente pakken din. Pakken din sendes til ditt nærmeste postkontor for den adressen som du har angitt ved din bestilling.


Min konto

Gjennom å bli medlem kan du gjennomføre kjøp i vår webshop, lage innkjøpslister og spare varer som favoritter. Under “Mine sider” kan du også oppdatere dine opplysninger som blant annet leveringsadresse. Å bli medlem er helt kostnadsfritt.


Jeg ønsker å lage en konto

For å lage en konto hos oss trykker du enkelt på ikonet ved siden av søkefeltet øverst på siden som heter “Brukermeny”. Deretter trykker du på “Registrer deg” og fyller i din informasjon. Ferdig!


Jeg ønsker å lage en konto, men e-postadressen er allerede brukt?

Grunnen til dette er at du allerede har en kundekonto hos oss. Trykk på “Logg inn”, og siden “Glemt passord”. Her skriver du inn e-postadressen som du prøvde å registrere deg med, så sender vi deg en link til denne e-postadressen slik at du kan lage et nytt passord.


Jeg har glemt passordet mitt

Trykk på “Logg inn”, og deretter “Glemt passord”. Fyll siden inn din Janomeregistrerte e-mail så sender vi deg en link hvor du kan lage et nytt passord.


Favoritter

Gjennom å bruke “Favoritter” har du god oversikt over dine største ønsker akkurat nå. Du finner “Favoritter” i menyen under “Min side”.


Hvordan bruker jeg “Favoritter”?

For å spare en vare i “Favoritter” trykker du på hjertet som finnes under alle produkter.
For å se de favoritter du har spart til nå; logg først inn og trykk på hjertet ved siden av brukermenyen. Du kan også finne dine favoritter under Mine sider.


Kan jeg reservere et produkt gjennom å legge det i handlekurven?

Nei, det går ikke ann å reservere et produkt. For å være sikker på at du rekker å kjøpe et produkt før det blir utsolgt, må du gjennomføre kjøpet.


Innkjøpsliste

Når du bruker funksjonen “innkjøpsliste” kan du enkelt spare tid dersom du ønsker å komme tilbake ved en senere anledning for å fullføre din ordre, eller om du er usikker på om du skal bestille alt samtidig.


Hvordan gjør jeg en innkjøpsliste?

For å gjøre en innkjøpsliste må du først legge produktene i handlekurven din. Deretter trykker du på kurven og der har du mulighet til å spare produktene i en innkjøpsliste som du kan døpe til hva du vil. Innkjøpslisten finner du under dine sider under “Innkjøpslister”. Du kan lage så mange innkjøpslister som du ønsker.

Betaling

Hvilke betalingsalternativer kan jeg velge mellom? 

Idag tilbyr vi 2 forskjellige betalingsalternativer:
 
1. Betale ved henting
2. Betale med kort
Dersom du ønsker å betale ved henting, velger du enkelt dette betalingsalternativet i kassen. Der velger du også hvilken butikk du ønsker å hente og betale varene dine. Velger du å betale ved henting byr vi på frakten til butikken. Butikken kontakter deg når varene dine finnes å hente.

Du kan også betale med kort direkte i webshoppen. Pengene trekkes fra din konto når vi har sendt din ordre. Når du velger å betale med kort har vi en standard fraktavgift på 49 NOK dersom du handler for under 1000 NOK. Handler du over 1000 NOK byr vi på frakten!


Når kan jeg hente varene mine?

Dersom du har valgt å hente og betale i butikk, kontakter butikken deg når varene dine kan hentes.
Dersom du har valgt å betale direkte i webshoppen med kort og hente pakken på nærmeste postkontor, får du en melding på sms eller e-post når den kan hentes. 


Har min ordre gått igjennom?

Du får en ordrebekreftelse til din registrerte e-postadresse så fort du har gjennomført et godkjent kjøp i vår webshop. 
Dersom du ikke har fått en ordrebekreftelse kort tid etter din ordre ble godkjent, kan dette bety at noe har blitt feil med kjøpet. Logg inn på Mine sider for å se status for din ordre. Gå til “Ordre” og se over at din ordre finnes der og at alt ser ok ut.
 
Er noe galt? Du er alltid velkommen å kontakte oss via mail: kundeservice@janome.no

Kjøpet gikk ikke igjennom, men pengene har blitt reservert på kontoen min?
Det kan i sjeldne tilfeller skje en reservasjon på din bankkonto til tross for at det oppsto en feil når du la din ordre. Denne reservasjonen slippes i så fall igjen innen 1-5 bankdager. 

Når får jeg min tilbakebetaling for min retur?
Du kan se din tilbakebetaling på din kontoutskrift innen 5 bankdager regnet fra og med dagen du fikk din returbekreftelse fra oss. Tilbakebetalingen gjørs alltid til samme kort som brukes ved kjøpet.

Trenger jeg å oppgi personnummeret mitt i kassen?
Nei, du trenger ikke å oppgi personnummeret ditt i kassen. Vi håndterer kun de opplysninger vi trenger for at du skal kunne gjennomføre et sikkert kjøp i vår webshop. Les mer her om våre personvernopplysninger. 

Frakt

Janome.no tilbyr ulike fraktmetoder og du velger mellom disse i kassen ved betaling. Janome.no leverer kun til Norge. For frakt til Sverige eller Danmark besøk www.janome.se eller www.janome.dk​


Standardfrakt

Vad innebærer standardfrakt?
– Alltid fri frakt når du velger å hente i butikk
 Fri frakt når du handler over 1000 NOK og henter pakken på ditt nærmeste postkontor
– 49 NOK i frakt når du handler under 1000 NOK og henter pakken på ditt nærmeste postkontor
– Leveres innen 3-5 arbeidsdager
– Leveres av PostNord

Hvor er pakken min?
Leveringstiden for standardlevering er 3-5 arbeidsdager, regnet fra dagen etter du la din bestilling. Du kan enkelt spore pakken din via linken du får på e-post. 
 
Velger du å hente pakken i din nærmeste butikk, kontakter butikken deg når dine varer kan hentes.

Hvor er min ordrebekreftelse?
Har du ikke fått din ordrebekreftelse kort tid etter at du la din ordre, kan dette bety at noe er galt med kjøpet. Logg inn på Mine sider for å se status for din ordre. Gå til “Ordre” og se at din ordre finnes der og at alt ser ok ut.
 
Er noe galt? Du er alltid velkommen å kontakte oss via mail: kundeservice@janome.no

Det står at varen ikke er på lager. Når kommer den inn igjen?
Da varene våres sendes fra fabrikkene våre i Japan, Thailand og Taiwan, har vi en leveringstid på ca 4 måneder. Vær og uforutsette hendelser kan oppstå, så vi ber deg enten om å sende en e-post til oss eller holde utkikk i vår webshop til status på varen endres til “på lager“. Du kan lese mer om oss og våre produkter her.

Retur og bytte

Motsvarer ikke varen dine forventninger? Her finner du informasjon om hva som skjer når du har sendt en retur eller gjort et bytte. Tenk på at du har 14 dager på deg å bestemme deg for om du ønsker å beholde dine produkter, regnet fra da du mottok pakken. Det er du som kunde som har ansvar for returen fram til at vi har tatt imot og registrert den, så spar alltid kvitteringen du fikk på postkontoret når du skulle sende tilbake pakken. Det kan noen ganger ta opp til 14 dager for en retur å komme til oss og behandles på lageret.​


Retur

Hvordan gjør jeg en retur?
1. Gi oss beskjed at du ønsker å gjøre en retur. Send en e-post til kundeservice@janome.no og husk at e-posten må inneholde hvilke varer du ønsker å returnere og ordrenumret ditt. Ordrenumret ditt starter med “Webno-..
2. Sørg for at pakken er ordentlig stengt og merk det med “Scandinavian Home Products AS, Gråterudveien 2, 3036 DRAMMEN”. Send det fra ditt nærmeste postkontor. Kjøper står for frakt til oss.
3. Vi gir deg beskjed når vi har mottatt din retur og din tilbakebetaling kan du se på din kontoutskrift innen 5 bankdager regnet fra og med dagen du fikk din returbekreftelse fra oss. Tilbakebetalingen gjøres alltid til samme kort som ble brukt ved kjøpet.

Koster det noe å gjøre en retur?
Kjøperen som ønsker å gjøre en retur står for frakten. Frakten spørs på størrelse og vekt og kan enkelt beregnes av personal på ditt nærmeste postkontor.

Har dere tatt imot min retur?
Vi gir deg beskjed på e-post når vi har fått din retur.

Når får jeg min tilbakebetaling?
Din tilbakebetaling kan du se på din kontoutskrift innen 5 bankdager regnet fra og med dagen du fikk din returbekreftelse fra oss. Tilbakebetalingen gjøres alltid til samme kort som ble brukt ved kjøpet.

Bytte
 
Hvordan gjør jeg et bytte?
1. Gi oss beskjed om at du ønsker å gjøre et bytte. Send oss en e-post til kundeservice@janome.no og husk at e-posten må inneholde hvilke varer du ønsker å bytte og ordrenumret ditt. Ordrenumret ditt starter med “Webno-…
2. Sørg for at pakken er ordentlig lukket og merk det med “Scandinavian Home Products AS, Gråterudveien 2, 3036 DRAMMEN“. Send pakken fra ditt nærmeste postkontor. Kjøper står for frakt til oss.
3. Vi gir deg beskjed når vi har tatt imot pakken din og eventuell tilbakebetaling kan du se på din kontoutskrift innen 5 bankdager regnet fra og med dagen du fikk din bekreftelse fra oss. Tilbakebetalingen gjøres alltid til samme kort som ble brukt ved kjøpet. 
4. Du trenger å lage en helt ny bestilling med de varer du ønsker å bytte til.

Må jeg bytte til samme produkt?
Vi kommer til å gjøre en tilbakebetaling for den eller de varene som du ønsker å bytte, slik at du deretter må legge en helt ny bestilling på de nye varene. Du trenger derfor ikke å bytte til samme produkt da det blir to helt ulike ordre.


Reklamasjon

 
Min reklamasjonsrett
Garanti for varer dekkes kun av fabrikasjonsfeil, og dermed ikke feil som oppstår ved eller etter en egen forandring av varens funksjon og utseende, såsom ombygging, oppgradering eller annen konfigurering av varen. Les mer om reklamasjon og garanti under våre vilkår her.

Forsikring
Janome forsikrer din pakke dersom den skulle forsvinne eller skades på vei til deg. Dersom forpakningen er skadet eller har forsvunnet, kan du lese mer nedenfor om hva du skal gjøre.
 
En eller flere produkter mangler
Dersom en eller flere produkter mangler i forhold til ordre/leveringsbekreftelse har vi egne rutiner for å håndtere dette så raskt som mulig.
1. Send en e-post til kundeservice@janome.no. Det er viktig at e-posten inneholder følgende informasjon:
– Kundenummer/Fullstendig navn
– Ordrenummer (begynner på “Webno-… ” og finnes på din ordrebekreftelse og under “Ordre” på dine sider på janome.no)
– Antall pakker/produkter som savnes
2. Logistikkavdelingen kommer deretter til å arbeide for å finne ut av hva som har skjedd og rette opp i eventuelle feil.


Jeg har mottatt feil vare/varer

Har du mottatt en annen vare/varer annet enn det som angis i din ordrebekreftelse skal du gjøre følgende:
1. Send en e-post til kundeservice@janome.no. Det er viktig at e-posten inneholder følgende informasjon:
– Kundenummer/Fullstendig navn
– Ordrenummer (begynner på “Webno-… ” og finnes på din ordrebekreftelse og under “Ordre” på dine sider på janome.no)
– En beskrivelse av hva som er galt
2. Logistikkavdelingen kommer deretter til å arbeide for å finne ut av hva som har skjedd og rette opp i eventuelle feil.

Service & Garanti

Service & Garanti

Janome har 5 års garanti.


Vi ønsker deg velkommen som bruker av din Janome symaskin!

Vi er glade for at du har valgt vårt produkt. Vi vil at du skal bli fornøyd med maskinen, som er utviklet og produsert med våre høye kvalitetskrav.

Før du bruker maskinen

Før du bruker maskinen, ønsker vi at du leser instruksjonene i manualen nøye

Finn svar og instruksjoner

Gjør det til en vane å ha bruksanvisningen i nærheten av din symaskin så den er lett tilgjengelig når det trengs. Du kan også besøke www.janome.no å finne tips og ideer. Din lokale forhandler er sertifisert for å hjelpe deg. Registrer deg for lokale og nasjonale kurs. Du får mer glede ut av din maskin, jo mer erfaring du får.

5 års utvidet garanti

For å få 5 års utvidet garanti *, må maskinen være kjøpt fra en av våre registrerte Janome forhandler i Skandinavia. Du må ha bevis for kjøpsdato, kvittering med store stempel og maskinen må være registrert hos oss. Du kan registrere maskinen på www.janome.no eller ved å sende inn garantikortet. Den utvidede garantien gjelder fra kjøpsdato, ikke dato for registrering.

Garantien er gyldig

Alle mangler som skyldes produksjonsfeil. Du er ansvarlig for å informere butikken umiddelbart hvis du oppdager en produksjonsfeil. En symaskin krever regelmessig service / vedlikehold, som rengjøring, justeringer, noe smøring. Denne garantien dekker ikke forbruksmateriell som nåler, belter, lyspærer, spolehus, stingplate, etc. Tilfeller av ytre påvirkninger eller misbruk, dekkes ikke av garantien. Eventuelle feil forårsaket av annet enn Janome autoriserte verksteder dekkes ikke av garantien. Garantien gjelder kun for privat bruk.

Maskinfeil

Selv om vi har gjort alt for at maskinen din vil være feilfri, kan det skje at du trenger teknisk assistanse. Du bør alltid ta kontakt med forhandleren. Hvis dette av spesielle grunner ikke er mulig, ta kontakt med Scandinavian Home Products AS via e-post: kundeservice@janome.no eller brev. Fest kvitteringen og serienummer på maskinen (merket på baksiden av maskinen). Hvis det oppstår en feil i garantiperioden og svikten skyldes produksjonsfeil, dekkes kostnadene av garantien. Vi erstatter ikke kostnader forbundet med reise, tapt arbeid eller materialer som har blitt ødelagt.

* Denne garantien er i tillegg til norsk lov under Forbrukerskjøpsloven.

Informasjon om informasjonskapsler/cookies på våre nettsider

En informasjonskapsel, ofte kalt cookie, er en liten tekstfil som lastes ned og lagres på din datamaskin når du åpner en nettside. Dette er en standard teknologi som de aller fleste nettsider bruker. Hensikten med cookies er å forenkle og forbedre surfeopplevelsen for våre besøkende, samt å gi oss statistikk som gjør at vi kan utvikle og forbedre sidene våre.


Enkelte cookies er såkalte “session cookies”. Disse slettes etter endt sesjon, det vil si når du lukker nettleseren din. Andre cookies er “faste”eller såkalte “persistent cookies”. Disse slettes ikke etter endt sesjon, men har en utløpsdato. Faste cookies kan typisk inneholde informasjon om autentisering, lagret handlekurv og menypreferanser. Dette gjør at fremtidige besøk på nettsiden vil være raskere og mer kundetilpasset.

Vi gjør oppmerksom på at Cookies er nødvendig å benytte dersom du skal handle på våre nettsider. Dersom du skrur av cookies vil du miste tilgang til flere funksjoner på våre nettsider. Det betyr bl.a. at du ikke vil kunne registrere deg eller handle. Ved å surfe på våre nettsider aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

I vår nettbutikk bruker vi følgende informasjonskapsler / cookies:

JSESSIONID

JSESSIONID er en standard Java-cookie som lar nettserveren forbedre din nettopplevelse ved å huske dine handlinger og valg på sidene.

Dette er en session cookie som slettes når du lukker nettleseren.

_utma, _utmb, _utmc, _utmz

For å analysere trafikken på våre nettsider benytter vi oss av disse “Google analytics cookies”. De samler inn data for å gi statistikk som hjelper oss å forbedre nettsidene våre. Vi samler inn denne informasjonen på en måte som ikke identifiserer noen. Vi prøver ikke å finne identiteten til dem som besøker nettsiden vår, og vi forbinder ingen data som er samlet fra dette nettstedet med noen personlig identifiserbar informasjon fra andre kilder.

Cookieinfo

Cookieinfo er en cookie som benyttes for å skjule informasjons- pop-up for de av dere som har trykket “lukk”.

Dette er en “persistent cookie” som slettes etter 90 dager.

Deaktivere og slette cookies

I alle nettlesere kan du bestemme om du ønsker å akseptere cookies automatisk eller ikke. Du har også muligheter til å slette cookies når du måtte ønske. 

Hvordan du fjerner cookies avhenger i hvilken webleser du bruker. Dersom du bruker en PC, kan cookies fjernes ved hjelp av [CTRL]+[SHIFT]+[Delete]. 

Dersom dette ikke fungerer, eller dersom du bruker en MAC, trykk på linken for den webleser som du bruker:

Internet Explorer

Mozilla Firefox

Google Chrome

Safari